Bu
yöntem akünün doğal şarj deşarj döngüsüne en yakın yöntem olduğundan elektronik
desülfator cihazları ve özelliklede kimyasal desulfatörler kullanılan
yöntemler kadar aküye zarar vermez. Akünün içesine tuz ve tortuları bırakmaz
hatta akümüzün doğal yaşamı ve döngüsü sırasında oluşan tuz ve oksitleri bir miktar
uzaklaştırır. Yöntem elektronik desülfasyondan daha etkili ama kimyasal
desülfasyon işleminden daha etkisizdir. Akümüze en az zarar veren bu uygulama ilk olarak deneysel
nadir sitemizce geliştirilmiş yayınlanmıştır.
UYGULAMA:
1. Adım: Akü
14.4 V a kadar şarj edilir. Şarjdan ayrıldıktan hemen sonra kapakları açılır ve
asitli suyu dükülür. Ardından saf su bir kaç defa asitli su durulanır. Ve en
son yine saf su doldurulur. Bu sırada asitli suyun uzaklaşmasıyla akü voltajı
hemen 12 - 12.7 V seviyelerine kadar düşer ve tekrar şarj edilebilecek
duruma gelir.
2. Adım: İçinde asit olmayan sadece saf su
bulunan akü tekrar şarja bağlanır. Olağan akü şarj voltajının yüzde on yüzde
yirmilik bir oranında akımda (normalde 5A ile şarj ediliyorsa 1 A kadar
bir akımla düşük akımda) şarja bağlanır. Bu şarj esnasında voltajın 14.4
V değerine ulaşması beklenir. Bu değere ulaştıktan hemen sonra akü içindeki
sıvı dökülür. İkinci aşamada akünün içine saf su koyduğumuz halde suyun
asitlendiğini dökülen suyun içine bir taş veya beton parçası koyduğunuzda
kabarcık oluşturmasından anlayabilirsiniz. Yani şarj yoluyla akü plakalarındaki
kurşun sülfatı ayrıştırdığımızı kurşun ve sülfürik aside olarak
dönüştüğünü görmüş oluruz. Kurşun akü plakalarında kalır sülfürik asidi de
aküden boşaltmış oluruz.
3. Adım: Akünün
içerisini tekrar saf su ile bir iki sefer durulayıp yine saf su ile doldurulur.
ve ikinci adımda yapılan işlemleri tekrarlarız. Sülfürik asidin aküden
uzaklaştırılması ile akü voltajı yine düşecek ve şarj edilebilecek seviyeye
gelecektir
4. Adım: Akünün
içerisini tekrar saf su ile bir iki sefer durulayıp yine saf su ile doldurulur.
ve ikinci adımda yapılan işlemleri tekrarlarız. Sülfürik asidin aküden
uzaklaştırılması ile akü voltajı yine düşecek ve şarj edilebilecek seviyeye
gelecektir
SON Adım: Buraya toplam dört adım yazdık ancak işleminizi kaç adımda gerçekleştireceğiniz tamamen üzerinde çalıştığınız aküye bağlıdır. Bu adımların her birinde şarj süresi ortalama 8- 10 saatten başlar ve bu süre her adımda gittikçe kısalır. En sonunda akümüze şarja bağladığımızda 5-10 dk içinde voltajın süratle yükseldiğini görürüz. İşte o adımda artık işlemi sonlandırırız. Yani işleme ait bir standart yoktur. Adımlar her akü için aynı aşama sayısınnda uygulanmaz akünüzün durumuna göre adımları daha az veya daha çok uygulamaya sizin karar vermeniz gerekmektedir. Daha önce belirttiğim gibi dökülen akü suyunun içerisine bir beton kırığı atarak veya akü suyundan bir kaç ml beton üzerine damlatarak kabarcık oluşup oluşmadğını gözleyerek şarj sonrası döktüğünüz akü suyu içinde asit olup olmadığını kabaca anlayabilirsiniz. Kabarcık olmadığı veya iyice azaldığı durumda artık son aşamaya geçebilirsiniz.
Ortalama olarak 4-5 adımda toplam 20 - 40 saat aküyü şarjda tutmuş ve kurşun sülfat kristallerini aküyü zorlamadan veya kimyasallar ile müdahale etmeden elektronik cihazlardan daha kısa bir sürede normal akü döngüsüne yakın bir şekilde şarj etmiş oluruz. Bu adımların az mı yoksa daha çok mu uygulanıp uygulanmasına karar vermenin en kolay yolu her adımın sonunda şarjdan kestiğiniz anda akü içerisinden döktüğünüz suyun asit oranına göre karar vermeniz gerekir.
Adımları mutlaka
bitirmeniz gereken bir ölçüde aküyü içinde saf su varken şarjda tuttuğunuz
toplam süredir. Örneğin 50 Ah akü için 1 Amper şarj voltajı
ile aküde sadece saf su varken birinci adımda 10 saat ikinci adımda 9
saat üçüncü adımda 8 saat dördüncü ve beşinci adımlarda 6 saat ve adımların
toplamında 10+9+8+6+6 = 39 saat şarj uyguladınız diyelim. 50Ah akü
1 Amper şarj voltajı ile normal döngüde 50 saatte şarj olacaktır. Bizde
işlemimizi normal döngüyü esas aldığımızdan toplam 39 saatlik şarj yeterlidir. Bunu 50 saate tamamlamaya ve aküyü zorlamaya gerek yoktur. Çünkü
akümüzü işleme 0 volttan alıp işleme başlamamıştık. Akümüz kısmen de olsa
şarjlı ve akım verir durumda idi. Onun için 10 saat lik bir sapma payı koymakta
büyük fayda var. Unutmayın yapacağınız daha fazla uygulama aküye yarardan çok
zarar verebilir. Akümüzü üzmeyelim.
6. Bitirme Adımı: Akü
içerisindeki son eklediğimiz saf su şarjdan hemen sonra tamamen boşaltılır. Tüm
suyun boşaldığından emin olunduktan sonra oto yedek parçacılardan temin
ettiğimiz 28 bome asitli su akü içerisine elimize ayağımıza gözümüze
sıçratmadan yavaşça ve dikkatlice doldurulur. Akü bir saat kadar bekledikten
sonra yine düşük bir akımla şarjda 14.4 V u görene kadar akü kapakları
açıkken şarja bağlanır. Ardından akümüz akü kapasitesine uygun bir yüke
bağlanarak 11 Voltları görene kadar deşarj edilir. Yük deşarj esnasında 50 Ah lık
bir akü için 4- 5 Amperden fazla akım çekmemelidir. Deşarj işleminin hemen
sonrasında beklemeksizin akümüz normal şarj akımının yarısı kadar bir akımla tekrar
şarj edilir. Bir iki gün sonra akü kapakları açıkken yine düşük bir
akımla 14.4 V u görene kadar şarja bağlanır. En son akünün kapakları kapatılır
ve akü performansını kendi yöntemlerinize göre test etmeye
başlayabilirsiniz.
Selam, peki bu yöntem VRLA aküler içn de uygulanabilir mi ? Yada piyasada ki standart Kuru akü denilenler için
YanıtlaSil